Po kratší odmlce pokračuju v sérii reportáží z cesty po severním Německu. Dnes tedy několik slov (a hlavně obrázků) o společnosti FLEX, kterou jsem zmínil posledně.

FLEX zajišťuje dopravu mezi Hamburkem a dánským Padborgem od nového jízdního řádu, tedy od prosince 2002. Vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu a svým charakterem se asi nejvíce podobají našim rychlíkům. Proč píšu "asi". Je to proto, že v jízdním řádu nejsou označeny ani jako D-Zug, ani jako RegionalExpress nebo něco podobného, ale prostě jako FLEX.

Soupravy působí ve srovnání s parkem DB poněkud ošuntěle a zastarale, ani čistota není na nejvyšší úrovni (pozor, srovnávám s DB, u nás by takový vlak způsobil malou senzaci), ale to je jen dočasný jev. V současné době tvoří většinu soupravy ledabyle rekonstruované vozy bývale řady Bom (DR), známé z osmdesátých let z populárních "oranžových expresů", které spojovaly Berlín s Drážďanami, Lipskem, Rostockem a dalšími městy. Tak jsme si alespoň připomněli cestování na sklonku epochy DDR a při pohledu na hnědý odpadkový koš s plastickým nápisem DR se nás zmocňovala ryzí nostalgie železničních pamětníků. Jak jsme se však dočetli z informačního časopisu, již v létě by měly ma FLEX dorazit zcela nové vozy, které by měly být už na požadované úrovni a tak i tato nostalgie skončí v lepším případě jako surovina pro zdařilou rekonstrukci, v horším případě někde ve šrotu.

V čele těchto souprav jsou stále populárnější "eurolokomotivy" známé asi nejvíc pod přezdívkou Taurus, které jsou k vidění nejen na kolejích DB, ale zejména ÖBB, ale i MÁV a Gysev. Domnívám se ale, že nejsou v majetku společnosti FLEX, nýbrž že jsou pronajaté. Usuzuju podle nápisu "Dispolok" na skříni těchto elegantních žluto-stříbrných strojů. Kdo ví víc, ať mi dá vědět. A nebo se rovnou podivte na stránku www.dispolok.com, třeba tam něco najdete.

Večerní vlak připraven k odjezdu ve stanici Hamburg Hbf.
Týž vlak. Ty velké nápisy mají něco do sebe. Představte si třeba naši řadu 163 (např. namátkou 163.004) s obrovským nápisem "PERSHING". To by byla lepší lahůdka než duhová energie. Totálně cool! Kam můžu poslat tenhle svůj nápad?
Poslední zastávka na území SRN, stanice Flensburg. Odtud pokračují vlaky FLEX do dánského Padborgu.

Vlak odjíždí z Flensburgu. Za lokomotivou vůz 1. třídy, dále jídelní vůz a pak 5 Bomů (zde již zcela mimo obraz).
Vlak z opačného směru. Tady jsou již populární Bomy dobře patrné. Opět stanice Flensburg.

Některé věci na dráze v Čechách prostě neuvidíte. Opět Flensburg a stavědlo nad kolejemi. Za pozornost stojí i kolejiště vlevo. Vidíte, kolik tam dříve muselo být (a už není) kolejí?
Veselá scéna u vlaku. Strojvedoucí předává cosi slečně průvodčí, která u toho telefonuje svým Siemensem S55 v síti D2 na frekvenci 1800 MHz. Povšimněte si služebních tenisek, tvořících součást uniformy. To nás trochu zaskočilo a i když je stále patrnější snaha "zcivilnit" podobu průvodčího (už ani na SBB nechodí průvodčí s čepicí), polobotky se podle mého k uniformě hodí líp. Ale tady jsme u FLEX a tak leccos může být (a taky je) jinak.

FLEX ve stanici Rendsburg.
Nejzajímavější úsek trati Flensburg - Hamburg: ocelová estakáda přes plavební kanál u města Rendsburg. To je natolik zajímavé místo, že mu věnuji celé příští pokračování.

FLEX zastavil ve stanici Neumünster.
Tak tolik pro dnešek, příště se podíváme do avizovaného Rendsburgu.