Po kratší odmlce pokračuju v sérii reportáží z cesty po severním Německu.
Dnes tedy několik slov (a hlavně obrázků) o společnosti FLEX, kterou jsem
zmínil posledně.
FLEX zajišťuje dopravu mezi Hamburkem a dánským Padborgem od nového jízdního řádu, tedy od prosince 2002. Vlaky jezdí ve dvouhodinovém taktu a svým charakterem se asi nejvíce podobají našim rychlíkům. Proč píšu "asi". Je to proto, že v jízdním řádu nejsou označeny ani jako D-Zug, ani jako RegionalExpress nebo něco podobného, ale prostě jako FLEX. Soupravy působí ve srovnání s parkem DB poněkud ošuntěle a zastarale, ani čistota není na nejvyšší úrovni (pozor, srovnávám s DB, u nás by takový vlak způsobil malou senzaci), ale to je jen dočasný jev. V současné době tvoří většinu soupravy ledabyle rekonstruované vozy bývale řady Bom (DR), známé z osmdesátých let z populárních "oranžových expresů", které spojovaly Berlín s Drážďanami, Lipskem, Rostockem a dalšími městy. Tak jsme si alespoň připomněli cestování na sklonku epochy DDR a při pohledu na hnědý odpadkový koš s plastickým nápisem DR se nás zmocňovala ryzí nostalgie železničních pamětníků. Jak jsme se však dočetli z informačního časopisu, již v létě by měly ma FLEX dorazit zcela nové vozy, které by měly být už na požadované úrovni a tak i tato nostalgie skončí v lepším případě jako surovina pro zdařilou rekonstrukci, v horším případě někde ve šrotu. V čele těchto souprav jsou stále populárnější "eurolokomotivy" známé asi nejvíc pod přezdívkou Taurus, které jsou k vidění nejen na kolejích DB, ale zejména ÖBB, ale i MÁV a Gysev. Domnívám se ale, že nejsou v majetku společnosti FLEX, nýbrž že jsou pronajaté. Usuzuju podle nápisu "Dispolok" na skříni těchto elegantních žluto-stříbrných strojů. Kdo ví víc, ať mi dá vědět. A nebo se rovnou podivte na stránku www.dispolok.com, třeba tam něco najdete. |
||
Večerní vlak připraven k odjezdu ve stanici Hamburg Hbf. | ||
Týž vlak. Ty velké nápisy mají něco do sebe. Představte si třeba naši řadu 163 (např. namátkou 163.004) s obrovským nápisem "PERSHING". To by byla lepší lahůdka než duhová energie. Totálně cool! Kam můžu poslat tenhle svůj nápad? | ||
Poslední zastávka na území SRN, stanice Flensburg. Odtud pokračují vlaky FLEX do dánského Padborgu. | ||
|
Vlak odjíždí z Flensburgu. Za lokomotivou vůz 1. třídy, dále jídelní vůz a pak 5 Bomů (zde již zcela mimo obraz). | |
Vlak z opačného směru. Tady jsou již populární Bomy dobře patrné. Opět stanice Flensburg. |
|
|
Některé věci na dráze v Čechách prostě neuvidíte. Opět Flensburg a stavědlo nad kolejemi. Za pozornost stojí i kolejiště vlevo. Vidíte, kolik tam dříve muselo být (a už není) kolejí? | ||
Veselá scéna u vlaku. Strojvedoucí předává cosi slečně průvodčí, která u toho telefonuje svým Siemensem S55 v síti D2 na frekvenci 1800 MHz. Povšimněte si služebních tenisek, tvořících součást uniformy. To nás trochu zaskočilo a i když je stále patrnější snaha "zcivilnit" podobu průvodčího (už ani na SBB nechodí průvodčí s čepicí), polobotky se podle mého k uniformě hodí líp. Ale tady jsme u FLEX a tak leccos může být (a taky je) jinak. | ||
|
FLEX ve stanici Rendsburg. | |
Nejzajímavější úsek trati Flensburg - Hamburg: ocelová estakáda přes plavební kanál u města Rendsburg. To je natolik zajímavé místo, že mu věnuji celé příští pokračování. | ||
|
FLEX zastavil ve stanici Neumünster. | |
Tak tolik pro dnešek, příště se podíváme do avizovaného Rendsburgu. |