V seriálech Jaroslava Dietla byla třináctka téměř magickým číslem, protože většina jeho seriálů měla právě třináct dílů. Nejsem Dietl a tak vás můžu uklidnit (nebo vyděsit? :-)), že třináctkou rozhodně nekončíme. Nicméně ke konci už se blížíme, to je fakt... Dneska se vydáme na ostrov Sylt za tamními železničními zajímavostmi.

Dříve než však vyrazíme, dovolte mi malé doplnění minulého dílu o hamburské architektuře. Ozval se Hroch a napověděl mi, že ta stanice metra, co jsem nebyl schopen identifikovat, byla St. Pauli. Upozornil mě ještě na jednu zajímavost a tou je dodatečně dostavěný výtah ke stanici Rödingsmarkt, která je bratru o 80 let starší.

A nyní už vzhůru na Sylt! Větrný ostrov v Severním moři, místo odpočinku spokojených německých důchodců, ostrov s křičícími racky a bílými plážemi posetými proutěnými odpočívacími koši. Ostrov, který spojuje s pevninou jenom úzká sypaná hráz s dvoukolejnou tratí, po které jezdí v pravidelném taktu vlaky EC, IC, RE, jakož i 2x do hodiny speciální autovlak s naleštěnými limuzínami i ošuntělými Golfy a Astrami.

Partička posunovačů ve Westerlandu. Sympaťáci, ne?

Schleswig-Holstein je rájem motorových lokomotiv řady 218 a na Sylt snad ani nic jiného nejezdí.
Stanice Niebüll na pevnině. Tady se trať od Hamburku dělí na větev na Sylt (Westerland), a do Dánska (Tonder). Z Niebüllu také odbočuje lokální trať k moři (do stanice Dagebüll). Na snímku motorák společnosti NOB (součást Connexu) připravený k odjezdu do Tonderu/DK.
I v Niebüllu jsou stroje 218 dominantní lokomotivní řadou. Když je potřeba, tak se zapřahají do dvojic. A když ani to nestačí? Žádný problém. Prostě se přidá třetí stroj. Na snímku IC 2574 z Drážďan a Berlína právě odjíždí do Westerlandu s trojicí lokomotiv ř. 218 v čele.
Dopravu na trati Niebüll - Dagebüll provozuje společnost NVAG těmito motorovými vozy. Pokud vám něco připomínají, pak jste velmi blízko. Přihořívá.... Ano, jsou to tytéž stroje, které jezdí v červeno-modro-krémovém nátěru na lokálkách ÖBB. Výrobcem je lokomotivka v Jenbachu (Rakousko).

Člen "Zugmanschaftu" - aneb průvodčí IC vlaku do Hamburku. V pozadí (v příšeří představku rychlíkového vozu) jeho kolegyně.
Autovlaky pendlující mezi Niebüllem a Westerlandem. Snímky opět ze stanice Niebüll. Povšimněte si těch mechanických návěstidel, to je nádhera, co?!

A opět motorák NVAG, tentokrát již s připojenými dvěma přímými vozy z Karlsruhe do Dagebüllu. Za povšimnutí stojí také komicky vedená výfuková roura po čele vozu. Čert ví, co tenhle zlepšovák (já bych ho zařadil někam mezi recepty Přemka Podlahy) má znamenat.
NVAG provozuje i nákladní dopravu. Poznáte bývalou lokomotivu DR?

Nakládka aut na shuttle Niebüll - Westerland. Naložení celého vlaku trvá zhruba čtvrt hodiny a zaměstanci dopravce aktivně spolupracují.
Tak, to bysme měli. A kam příště? Tešte se, holenkové. Vrátíme se opět mezi veselé "enderáky" a naším cílem bude město Schwerin.